| Elfelejtett jelszó | Regisztráció

Tanácsadó

Karrier Iroda - Pannon Egyetem

Autogén tréning

Az egészségünk akkor teljes, ha testileg-lelkileg kiegyensúlyozottak vagyunk, képesek vagyunk pozitívan tekinteni önmagunkra és kapcsolatainkra, hatékonyan kezeljük az előttünk álló feladatokat és helyzeteket, reális célokat tűzünk ki magunk elé, autonómiánkat megőrizve rugalmasan alkalmazkodunk a változó világhoz és eredményesen megküzdünk a bennünket érő feszültségekkel.

Mai világunk egyre több feszültségforrással vesz körül minket, sokat beszélünk a stresszről. Az elhúzódó vagy a túl sok stressz felőrölheti erőinket és testi-lelki betegségeket alakíthat ki. Az állandó idegeskedés, nyugtalanság gyakran okoz testünk valamely pontján elváltozásokat, ezeket nevezzük pszichoszomatikus megbetegedésnek. Amikor a hétköznapi megküzdési technikáink - beszélgetés a család tagjaival, barátokkal, alvás, hobbik, egy jó könyv olvasása vagy zene hallgatása, munkába temetkezés, halogatás, mozgás - már nem elégségesek, új módszereket kell keresni, melyek segítenek az ellazulásban, a megújulásban. Mindenki rendelkezik az ellazulás képességével. Az autogén tréning során Ön azt tanulja meg, hogy miként tudja a relaxált állapotot tudatosan előhívni és fenntartani. Bárki elsajátíthatja mindezt, ha kellő mennyiségű időt és energiát szán rá. Megtanulásához nincsen szükség speciális képességekre.

A relaxáció az egyik leghatékonyabb stressz-kezelő módszer, mely 14 hét alatt elsajátítható egymásra épülő lépésekben. Az autogén tréning segítségével képessé válunk arra, hogy rövid idő alatt (5-10 perc) létrehozzunk egy olyan nyugalmi fizikai állapotot, amely megteremti a lelki nyugalom, a stressz-oldás, mentális lecsillapodás lehetőségét. Hatására megújulnak a test öngyógyító folyamatai, pl. csökken vagy elmúlik a fejfájás, jobban tudunk aludni, csökken a vérnyomás, hátfájás, a testi-lelki harmónia erősödik, javul a koncentráció, nő a teherbíró-képesség, munkánkban és tanulásban is nő a hatékonyság, nő a mentális és testi önismeret, érzelmi tudatosságunk szintje, átdolgozhatjuk azokat a problémákat is, melyek aktuálisan terhelnek bennünket.

Az autogén tréning módszere J.H. Schultz nevéhez kötődik. Ez az egyik élettanilag legjobban megalapozott és a legtöbbet kutatott relaxációs technika. Saját erőinkből merít, saját aktivitásunkat használja fel, ahogyan azt a neve is jelzi – autogén. Hatása azon alapul, hogy önmagunkra irányított figyelemmel létrehozzuk a pszichés és testi ellazultságot. Az izmok ellazítása oldja szorongásainkat, görcseinket, mivel a szorongás, idegeskedés mindig együtt jár az izmok feszültségével, ami fájdalomban is kifejeződhet. Ha tréningszerű gyakorlatokkal oldjuk az izomfeszültséget, visszafordíthatjuk a folyamatokat. Az alvás határán lévő relaxált állapotban elménk képes befolyásolni testünk ön-regulációs rendszerét is, amely a keringést, szívritmust és légzést is kontrollálja. A stressz kontrollálása azáltal történik, hogy megtanítjuk idegrendszerünket ellazítani. Idegrendszerünk nyitottá válik a testi élmények újfajta feldolgozására: nem dolgozunk rajtuk aktívan, csak hagyjuk, hogy megtörténjenek. Miközben követjük, elfogadjuk és tudomásul vesszük mindazt, ami testünkben zajlik és lelki élményben kiformálódik, kiengedjük a feszültségeket és elérhetjük az ellazulás során megfogalmazott céljainkat. A kedvezőtlen izgalmi működések kedvezővé áthangolását érjük el az autogén tréninggel, ezért az ideges tünetektől való megszabadulásnak, a szorongásos feszült lelkiállapotok rendezésével, a pótolhatatlan eszköze. A gyakorlás hatására az önszabályozó folyamat automatikussá válik, s a módszer bárhol és bármikor – akár egy zsúfolt buszon is – alkalmazva hatékonyan szolgálja jó-létünket. A módszer segítségével az önismeret és önelfogadás magasabb szintjére lépve élhetjük meg teljességünket.